OPIS WARSZTATU
Warsztat będzie miał charakter praktyczny. Uczestnicy będą zdobywali w trakcie warsztatów wiedzę na temat tego jak wykonać badanie kontemplatywne, bez względu na dyscyplinę, którą reprezentują. Zapoznają się z kontemplatywną teorią ugruntowaną. Będą uczyli się stosowania w praktyce zasady epoché (ograniczania konceptualizacji i świadomości oraz ograniczania wpływu założeń na postrzeganie zjawiska). W warsztacie będziemy stosowali metodę eksplikacji autoobserwacji zjawisk, które interesują badacz. Metody badań z punktu widzenia pierwszej osoby będą przedstawione w trakcie wykładu a następnie zastosowane w ćwiczeniach w pracy nad ciałem. Zwrócona będzie uwaga na kontekst wytwarzania wiedzy i uważność badacza w trakcie zbierania danych (autoobserwacja).
Zastosowana zostanie strategia badań kontemplatywnych, gdzie techniki autoobserwacji, autoraportowania, eksperymentów zenistycznych/kontemplatywnych, eksperymentów empatycznych, pisania not kontemplatywnych i poezji kontemplatywnej będzie stosowana w praktyce. Zastosowane techniki badawcze pozwolą dereifikować opisywane zjawiska. Uczestnicy warsztatu będą mieli także możliwość analizy pracy umysłu (uświadomienia dystynkcji i całościowego doświadczania sytuacji) w trakcie badania zjawisk.
W trakcie warsztatu zastosowane zostaną kontemplatywne techniki pracy nad ciałem (kontemplatywna hatha-joga, techniki oddechowe – pranajama, medytacja).
Cztery książki zostaną dostarczone wszystkim uczestnikom warsztatu.
ZAKRES TEMATYCZNY WARSZTATU
METODY DYDAKTYCZNE
- Wprowadzenie do warsztatów (wykład plus dyskusja grupowa)
- Medytacja jako technika oczyszczania umysłu (hatha-joga, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia medytacyjne)
- Dokonywanie autoobserwacji własnych odczuć i doświadczania sytuacji tu i teraz w trakcie wykonywania ćwiczeń fizycznych, oddechowych i medytacyjnych. (ćwiczenia pisania autoobserwacji)
- Pisanie not kontemplacyjnych, poezji, opowieści, rysowanie i malowanie jako metoda inspiracji i eksplikacji (ćwiczenia; pisanie indywidualne, rysowanie, prezentacja dyskusja grupowa)
LITERATURA REKOMENDOWANA UCZESTNIKOM
Bentz, Valerie M. & Jeremy J. Shapiro (1998) Mindful Inquiry in Social Research, London: Sage
Bentz, Valerie M. and Vincenzo Giorgino (2016) Contemplative Social Research. Caring for Self, Being and Lifeworld, Santa Barbara: Fielding University Press.
Konecki, Krzysztof T. 2022. The Meaning of Contemplation for Social Qualitative Research. Applications and Examples. London, NY: Routledge (będzie dostaczona uczestnikom warsztatu)
Konecki, Krzysztof. T. 2022. „Empathy! So What?” Przegląd Socjologii Jakościowej, t. 18(4),194–233
Konecki, Krzysztof T. 2022. “Who Am I When I Am Teaching? Self in Yoga Practice.” The Qualitative Report, 27(11), 2623-2658. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2022.5469
Konecki, Krzysztof T. 2021. Experiencing the space: Visiting cemeteries on All Saints’ Day and an ordinary day. The Qualitative Report, 26(3), 832-860.
Konecki Krzysztof T. (2018) Advances in Contemplative Social Research, Lodz: Lodz University Press / Krakow: Jagiellonian University Press. (będzie dostarczona wszystkim uczestnikom warsztatu)
Konecki, Krzysztof T. (2017) Standing in Public Places: An Ethno-Zenic Experiment Aimed at Developing the Sociological Imagination and More Besides …, Czech Sociological Review, 6, 881-901.
Konecki, K. T. (2017). Contemplation for Economists. Towards a Social Economy Based on Empathy and Compassion. Economics and Sociology, 10(3), 11- 24.
Konecki Krzysztof T. (2015) Jak socjologowie mogą skorzystać na praktyce medytacji? „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 11, nr 4, s. 52‒86.
Van Manen, Max (2007). Phenomenology of Practice, Phenomenology & Practice 1 (1) :11 – 30.
Van Manen, Max (2003). Researching lived experience: Human science for an action sensitive pedagogy. London, ON: The Althouse Press.
Inne lektury znajdują się na stronie: http://qsr.webd.pl/KKonecki/
W4.
prof. dr hab. Krzysztof Konecki (Uniwersytet Łódzki)
Znaczenie kontemplacji w jakościowych badaniach społecznych:
techniki badawcze, przykłady zastosowań