PROGRAM OBRAD X TSBJ
13 CZERWCA
17.00 – rozpoczęcie rejestracji uczestników
18.00-19.00 – bufet kolacyjny
19.00-19.30 - Uroczyste rozpoczęcie - prowadzenie: prof. dr hab. Dariusz Kubinowski (Uniwersytet Pomorski w Słupsku)
Wystąpienie Dra hab. Andrzeja Urbanka, prof. uczelni - Prorektora ds. Kształcenia Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku
Wystąpienie Dr hab. Anny Babickiej-Wirkus, prof. uczelni – Dyrektor Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Pomorskiego
w Słupsku
Otwarcie premierowej wystawy kolaży prof. dra hab. Krzysztofa Koneckiego „Poza granicami socjologii jakościowej”
19.30-21.00 – sesja pierwsza (obrady w języku angielskim) prowadzenie: Prof. dr hab. Krzysztof Konecki (Uniwersytet
Vilma Zydziunaite, Professor, habilitated doctor (Vytautas Magnus University in Kaunas, Educational Research Institute)
- Interdisciplinary qualitative research: towards transformative or / and integrative approach?
Thaddeus Müller, professor, reader (Lancaster University Law School) - Researching the the moral enterprise
of the US opioid epidemic. An ethnographic document analyse of the normalisation of opiod painkillers
Anna Samchuk, M.A., Andrii Melnikov, habilitated doctor, associate professor (Taras Shevchenko National University
of Kyiv) - Existential reality of war: perspectives for qualitatie analysis
14 CZERWCA
9.00-11.00 – sesja druga (obrady w języku polskim) prowadzenie: Dr hab. Małgorzata Michel, prof. uczelni (Uniwersytet
Jagielloński)
na przykładzie polskich i brytyjskich regulacji szkolnych dotyczących wyglądu uczniów
Dr Katarzyna Gajek (Uniwersytet Łódzki) - Praca biograficzna rodziców dzieci o nienormatywnej orientacji seksualnej
i/lub tożsamości płciowej
Dr Monika Wojtczak (Uniwersytet Łódzki) - Przyczyny zwiększonej liczby powierzeń dzieci do instytucji pieczy zastępczej:
analiza sytuacyjna
Dr Katarzyna Archanowicz-Kudelska (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie) - „Obyś swoje dzieci woził” – zachowania,
potrzeby i postawy wobec miejskiej mobilności wśród rodziców dzieci szkolnych
Dr Beata Adrjan (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie) - Zebranie jako praktyka edukacyjna konstruująca
rodziców w szkole: wstępna analiza materiału audialnego
Dr Tomasz Marcysiak (Uniwersytet WSB Merito w Toruniu) - Konkursy badawcze wśród uczniów szkół podstawowych
jako źródło danych jakościowych w kontekście badań nad tożsamością regionalną
Dr Magdalena Cuprjak (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu) - Kategoria „braku” jako perspektywa budowania
wiedzy o młodzieży [referat wyłożony]
11.00-11.30 przerwa kawowa
11.30-14.00 – sesja trzecia (obrady w języku polskim) prowadzenie: Dr hab. Anna Babicka-Wirkus, prof. uczelni
(Uniwersytet Pomorski w Słupsku)
w ujęciu Floriana Znanieckiego
Dr hab. Magdalena Szpunar, prof. uczelni (Uniwersytet Śląski) - (Nie)bezpieczne związki. O trudnych relacjach poezji
z nauką
Dr hab. Anna Kacperczyk, prof. uczelni (Uniwersytet Łódzki) - Interakcje z przedmiotami. Jak odpady i śmieci pośredniczą
w relacjach z innymi?
Dr Marcin Kafar (Uniwersytet Łódzki) - Wymiary „praktykowania autoetnograficznego” – od autoetnografii
do autoetnograficzności
Dr hab. Oskar Szwabowski, prof. uczelni (Uniwersytet Pomorski w Słupsku) - Niepewność - o robieniu autoetnografii
Dr Agnieszka Janiak (Uniwersytet Dolnośląski DSW we Wrocławiu) - Autoetnograficzne koło poznawcze – możliwości
i dylematy. List z 18-letniej podróży autoetnograficznej
Mgr Wiktoria Morawska (Instytut Filozofii i Socjologii PAN) - U źródeł problemu badawczego: autoetnografia
w feministycznej analizie nierówności wobec kobiet awansujących
Dr Dominik Porczyński (Uniwersytet Rzeszowski) - O terenach niezbadanych. Dlaczego badania jakościowe pozwalają
wybrzmieć głosom pominiętym
Dr hab. Martyna Pryszmont (Uniwersytet Wrocławski), Dr Joanna Golonka-Legut (Uniwersytet Wrocławski) – Techniki
i materiały (audio)wizualne w (roz)poznawaniu mikroświatów dorosłych - praktyki akademickie [poster]
14.00-15.00 – przerwa obiadowa
15.00-17.00 – sesja czwarta (obrady w języku angielskim) prowadzenie: Prof. dr hab. Maria Czerepaniak-Walczak
(Uniwersytet Szczeciński)
Alec Grant, Ph. D., visiting professor (University of Bolton) - Critical autoethnography
Anssi Peräkylä, professor (University of Helsinki & Freiburg Institute for Advanced Studies) - Vulnerability of self in social
interaction
Basia Nikiforova, Ph. D., associeted professor, senior research fellow (Lithuanian Culture Research Institute, Department
of Contemporary Philosophy) - Borders and Borderlands in the Age of Posthumanism: analytical research and social activism
Nadine Fernandez, Ph. D. (State University of New York, Empire College) - Migrantours: action research through
sustainable, community-based tourism
17.00-17.30 – przerwa kawowa
17.30-19.00 – sesja piąta (obrady w języku angielskim) prowadzenie: Dr hab. Anna Kacperczyk, prof. uczelni
(Uniwersytet Łódzki)
Andrew Blasko, Ph. D., professor (Bulgarian Academy of Sciences, Institute for Population and Human Studies) – Social
integration and alienation: individualism in the service of submission
Vessela Misheva, Ph. D., professor (Uppssala University, Department of Sociology) - Analysis of responses to the first wave
of the Covid-19 pandemic: What can be learned from the “exceptions to the rule”?
John P. Portelli, professor emeritus (University of Toronto) - Dialogue and literary textuality as genuine research
20.30-1.00 – uroczysta kolacja
15 CZERWCA
9.00-11.00 – sesja szósta (obrady w języku polskim) prowadzenie: Dr hab. Magdalena Szpunar, prof. uczelni (Uniwersytet
Śląski)
Dr Izabela Bukalska (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie), Dr hab. Rafał Wiśniewski, prof. uczelni
(Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie), Mgr Grażyna Pol (Narodowe Centrum Kultury),
Mgr Magda Ostrowska (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie) - Elementy konstrukcyjne
reportażu dźwiękowego jako specyficzne nośniki znaczeń. Refleksje z wstępnego etapu projektu badawczego
Dr Łukasz Marciniak (Uniwersytet Łódzki) - Generowanie metafor werbalnych i wizualnych jako metoda zbierania
wielowymiarowych danych jakościowych
Mgr Anna Kuczyńska (Collegium Civitas) - Kompetencje cyfrowe i ich pozyskiwanie wśród osób starszych
- problemy społeczne, cyfrowe wykluczenie i dostosowywanie metod badawczych
Mgr Helena Marzec-Gołąb (Uniwersytet Warszawski) - Poznawanie i zmienianie jako cele krytycznych badań jakościowych
oraz ich odzwierciedlenie w projektach badawczych. O większą widoczność kobiet w muzyce
Mgr Katarzyna Krakowska (Collegium Civitas) - Introspekcja i powołanie. O stawaniu się socjolożką doświadczeń
wojennych
Mgr Karolina Kehl (Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie) - Znaczenie zieleni
w mieście na przykładzie rewitalizacji rynku w Kutnie
Prof. dr hab. Maria Flis (Uniwersytet Jagielloński), Mgr Karol Piotrowski (Uniwersytet Jagielloński) - Synergia poznania
naukowego i artystycznego w krytycznych badaniach jakościowych na przykładzie marszów i parad równości [referat wyłożony]
Dr Justyna Spychalska-Stasiak (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy) - Bricolage w praktyce badań nad
edukacją [referat wyłożony]
11.00-11.30 przerwa kawowa
11.30-14.00 – sesja siódma (obrady w języku polskim) prowadzenie: Dr hab. Bernadetta Janusz (Uniwersytet Jagielloński)
i potrzeby chorujących psychicznie pacjentów i ich rodzin – przykłady badań w nurcie partycypacyjnym
Dr hab. Marcjanna Nóżka, prof. uczelni (Uniwersytet Jagielloński) - Sensing (dis)abilities. Badania nie(pełno)sprawności
ruchowej w społecznych praktykach kinestetycznych ludzi chodzących i poruszających się na wózkach inwalidzkich
Mgr Magdalena Koperska (Uniwersytet Jagielloński) - Badania narracyjne wobec zmiany. Potencjał emancypacyjny
narracji autobiograficznych kobiet przeżywających długotrwały kryzys w związku
Dr Beata Gumienny (Uniwersytet Rzeszowski) - Upośledzanie jako kategoria społecznej konstrukcji niepełnosprawności
- analiza krytyczna
Mgr Karolina Rożniatowska (Uniwersytet Jagielloński) - Śpiączka w badaniach jakościowych – analiza zjawiska,
wysłuchanie osób niesłuchanych i uświadamianie społeczeństwa
Mgr Radosław Nawojski (Uniwersytet Jagielloński) - Czuję się nie na miejscu, czyli o relacjach i rolach
w badaniach jakościowych, rozterkach w badaniu walki o prawa reprodukcyjne w Polsce
Mgr Ewelina Nowakowska (Uniwersytet SWPS) - Młodzi katoliccy geje i lesbijki w Polsce – kim są i w co wierzą?
Refleksje etyczne i strategiczne
Patryk Waszkiewicz (Uniwersytet Łódzki) - Trudności we wspólnocie religijnej z perspektywy członków wspólnoty
Ruch Światło-Życie
14.00-15.00 – obiad
15.00-17.00 – sesja ósma (obrady w języku polskim) prowadzenie: Dr hab. Waldemar Dymarczyk (Uniwersytet Łódzki)
w kontekście kryzysu migracyjnego
Dr hab. Krzysztof Arcimowicz, prof. uczelni (Uniwersytet w Białymstoku) - Dyskurs męskości hybrydowych w neoserialach
- perspektywa krytyczna
Dr Krzysztof Stachura (Uniwersytet Gdański) - Toksyczna towarzyskość. Kultura hegemonicznej męskości i jej przejawy
w środowisku polskich kibiców koszykarskiej Ligi NBA w grupach na Facebooku
Mgr Edyta Tobiasiewicz (Uniwersytet Jagielloński) - Upłciowione praktyki wzorów męskości kwestionujących reguły
modelu „ideal worker” w kulturze i strukturach innowacyjnych organizacji zawodowych
Dr Ewelina Kancik-Kołtun (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie) - Badania jakościowe upolitycznienia władz
lokalnych: doświadczenia z przeprowadzonych badań zagranicznych
Dr Jowita Radzińska (Uniwersytet SWPS) - Solidarność wobec współczesnych wyzwań
Mgr Katarzyna Głowacka (Uniwersytet Jagielloński) - Parlamentarne uchwały upamiętniające jako narzędzie budowania
narodowego kapitału moralnego [referat wyłożony]
17.00-17.30 – przerwa kawowa
17.30-19.00 – sesja dziewiąta (obrady w języku polskim) - prowadzenie: Dr hab. Małgorzata Bieńkowska, prof. uczelni
(Uniwersytet w Białymstoku) .
praktyka rozwijania dyskursowej wrażliwości
Dr hab. Małgorzata Michel, prof. uczelni (Uniwersytet Jagielloński) - Synergia partycypacji w badaniach terenowych.
Ulica – dziecko - badaczka: uwikłania etyczne
Dr Beata Bielska (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu), Dr Katarzyna Kalinowska (Collegium Civitas), Dr Sylwia
Męcfal (Uniwersytet Łódzki), Dr Adrianna Surmiak (Uniwersytet Warszawski) - Sensy i bezsensy pracy badawczej
w naukach społeczno-humanistycznych. Co ujawniła pandemia?
Dr hab. Urszula Kluczyńska, prof. uczelni (Collegium Da Vinci w Poznaniu) - Wywiady ze starymi mężczyznami
opiekującymi się swoimi żonami: dylematy etyczne i metodologiczne podczas badań jakościowych w grupach wrażliwych
Dr Piotr Binder (Instytut Filozofii i Socjologii PAN) - Wywiady online w podłużnych badaniach jakościowych
– doświadczenia badawcze w perspektywie krytycznej
Dr Joanna Cukras-Stelągowska (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu) - Wywiady eksperckie z przedstawicielami
elit. Możliwości i ograniczenia w badaniach nad grupami o statusie mniejszościowym [referat wyłożony]
19.00-20.00 – bufet kolacyjny
16 CZERWCA
9.00-11.00 - sesja dziesiąta (obrady w języku angielskim i polskim) – prowadzenie Alec Grant, Ph. D., visiting professor
(University of Bolton) i prof. dr hab. Dariusz Kubinowski (Uniwersytet Pomorski w Słupsku)
Prof. dr hab. Krzysztof Konecki (Uniwersytet Łódzki) - A phenomenological-interactionist interpretation of corporeality
and intersubjectivity in hatha yoga
Dr hab. Bernadetta Janusz (Uniwersytet Jagielloński) - The transformation of ambiguity in couple therapy: references
to the deceased child after perinatal loss
Mgr Hanna Kroczak (Uniwersytet Łódzki) - Survey plus observation. The transformational nature of qualitative component
inclusion for quantitative research
Dr Kateryna Novikova (Uniwersytet SWPS) - Ethical dimension of the qualitative research on digital communities
of expertise: challenges and suggestions [referat wyłożony]
Dr Colette Szczepaniak (Uniwersytet Szczeciński) - About the authenticity in autoethnography in the era of AI.
Can AI write an autoethnography? [referat wyłożony]
Dyskusja podsumowująca konferencję i zakończenie obrad