Cele warsztatu:
- Wprowadzenie do podejścia fenomenograficznego na tle analiz jakościowych w naukach społecznych, w tym zapoznanie się Słuchaczy ze specyfiką przedmiotu badania i sposobów jego określania na tle epistemologicznych założeń podejścia fenomenograficznego;
- Rozpoznanie możliwości zastosowania podejścia fenomenograficznego w badaniach społecznych, w tym edukacyjnych;
- Pogłębienie rozumienia różnic pomiędzy podejściem fenomenograficznym a innymi podejściami badawczymi w obszarze nauk społecznych (w tym – badaniem fenomenologicznym i badaniami lingwistycznymi);
- Rozwój umiejętności prowadzenia oraz analizy wywiadów fenomenograficznych, a także fenomenograficznej analizy innych typów wytworów;
- Kształtowanie umiejętności konstruowania raportu z badań fenomenograficznych
- Rozpoznanie możliwości integrowania badań fenomenograficznych w ramach szerszych projektów wykorzystujących odmienne podejścia metodologiczne.
Stosowane metody dydaktyczne: wykład problemowy, dyskusja, metoda projektów, studium przypadku
Przebieg zajęć:
- Wykład wprowadzający z dyskusją (2 godziny)
- Warsztat:
- Prowadzenie wywiadu fenomenograficznego;
- Analiza wywiadu/analiza wytworów;
- Opis przestrzeni wynikowej i tworzenie raportu badawczego;
- Wtórne wykorzystanie rezultatów badań fenomenograficznych w obszarze innych podejść badawczych (badania wielostopniowe) lub ich teoretyzacji;
- Studium przypadku (analiza wybranych raportów z badań fenomenograficznych).
Potencjalni adresaci: Badacze lub potencjalni badacze z obszaru nauk społecznych, posiadający podstawową orientację w metodologii badań jakościowych; doświadczenie w obszarze badań fenomenograficznych nie jest niezbędne.
Przygotowanie uczestników do warsztatów: istnieje możliwość pracy na materiale (tj. treści wywiadów) dostarczonych przez uczestników warsztatu; w tym celu proszę o wcześniejszy kontakt mailowy (nie później niż na dwa tygodnie przed datą rozpoczęcia warsztatu): me.astrid@gmail.com.